Abstract | Ovaj se rad bavi sigurnim prijevozom tereta, dakle krutih rasutih tereta morem koji su pod određenim uvjetima skloni likvifikaciji. Tradicionalno, fenomen likvifikacije suhog rasutog tereta nije toliko privlačio pažnju medija. Međutim, sada se likvifikacija smatra jednom od glavnih opasnosti brodova za rasute terete te zato i privlači sve više i više pažnje ne samo od strane medija već i od svih sudionika pomorske industrije. Postoje neke posebne i uznemirujuće značajke nesreća povezanih s likvifikacijom tereta. Prva je da se nesreće odvijaju jako brzo. Razdoblje od kada se likvifikacija otkrije, ako se uopće otkrije, pa do vremena kad se brod prevrne može biti samo nekoliko minuta. Ovo ostavlja vrlo malo vremena kako bi se reagiralo u svrhu spriječavanja nesreće. Također ostavlja vrlo malo vremena za sigurnu evakuaciju broda te takav ishod često završi tragično za članove posade. Drugo, primijećeno da je da se uz jednu nesreću često veže i druga nesreća, ili nesreća u blizini na drugim brodovima koji su posjetili iste terminale u istom području zbog prijevoza sličnog tereta. Najbolji poznati primjerak su nesreće Jian Fu Star, Nasco Diamond i Hong Wei koje su se dogodile tijekom 6 tjedana kišne sezone u jesen 2010. godine. Svi su prevozili rude nikla iz Indonezije. Da su rude nikla opasne dokazuje i činjenica da se u protekle dvije godine pokazala tragičnom za četiri broda i njihove posade nestale ploveći iz Indonezije i Filipina nakrcani teretom niklove rudače namijenjene kineskoj teškoj industriji. Najvjerojatniji uzrok nestanka brodova je gubitak potrebnog stabiliteta i potonuće kao posljedica pomaka likvificirane niklove rudače u nevremenu na pozicijama u području između otoka Luzona i Taiwana. Svrha ovog rada je podsjetiti zapovjednike brodova i ostalo osoblje uključeno u prijevoz krutih rasutih tereta skupine A na koji način procijeniti veličinu rizika što ih sadržava planirano stanje nakrcanosti takvim teretima. Nikal, metal široke i raznovrsne uporabe u svakodnevnom životu i proizvodnji, predstavlja važnu komponentu svjetske trgovine i gospodarskog razvitka. Ono što ga čini posebnim jest njegova raznovrsna upotreba, počevši od industrije pa sve do proizvodnje različitih tehnoloških uređaja. Glavni proizvođač ove rudače je Rusija, s udjelom od 25% svjetske proizvodnje, nakon koje slijede Australija, Kanada itd. |
Abstract (english) | This paper deals with the safe cargo handling of a group; rigid bulk cargoes that under certain conditions tend to be liquidated. Traditionally, the dry bulk liquefaction phenomenon did not attract the attention of the media so much. However, now liquefaction is considered to be one of the major dangers of bulk carriers and therefore attracts more and more attention not only from the media but also from all the participants in the maritime industry. There are some special and disturbing facts considering liquefaction. The first is that the accidents are taking place very quickly. The period from when the liquefaction is discovered, if it is discovered at all, and until the time the vessel is capsized, it may take only a few minutes. This leaves very little time to respond to the accident. It also leaves very little time for safe evacuation of the vessel, and this outcome often ends tragically for crew members. Secondly, it is noticed that another accident, or accidents near the other ships, that were visited by the same terminals in the same area, were caused by a similar cargo. The best known copy is the accident of Jian Fu Star, Nasco Diamond and Hong Wei that occurred during the 6 weeks of the rainy season in the fall of 2010. They all carried nickel ore from Indonesia. If the ore is dangerous, proves the fact that over the past two years it has been tragic for the four ships and their crew fleeing from Indonesia and the Philippines, loaded with nickel ore for the Chinese heavy industry. The most probable cause of ships' disappearance is the loss of necessary stability and sinking as a result of the shift of liquid nickel ore to storms in positions in the area between the island of Luzon and Taiwan. The purpose of this paper is to remind the ship's commanders and other personnel involved in the bulk cargo group A how to estimate the magnitude of the risk that includes the planned state of frustration with such cargoes. Nickel, a metal that is widely used in everyday life and production, is an important component of world trade and economic development. What makes it special is its versatile use, starting from the industry to the production of various technological devices. The main producer of this ore is Russia, with a share of 25% of world production, followed by Australia, Canada, etc. |